در‌این مقاله، به رشته مهندسی برق پرداخته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تناسب آن با روحیات اشخاص، دروسی که برای توفیق درین حرفه مهندسی می بایست در آن ها مبنا‌ای کار کشته‌خیس داشت، رغبت‌های آن، بازار عمل و بقیه مورد ها دارای ارتباط را آیتم محاسبه در اختیار بگذاریم.


فن مهندسی برق مطلوب چه اشخاصی میباشد؟

حرفه متبوع مطلوب اشخاصی میباشد که پیش‌مسئله قدرتمند در دروس محاسباتی برای مثال ریاضی و فیزیک دارا هستند. در واقع این حرفه برای عده ای دیدنی خواهد بود که هوش محاسباتی بالایی داشته باشند. کسانی که عشق دارا هستند وارد حرفه مهندسی برق شوند، می بایست بدانند که وارد یکی‌از دشوار‌ترین فن‌های دانشگاهی خواهند شد. به همین عامل افرادی که خواستار تعیین این فن می باشند، می بایست این مورد را در لحاظ بگیرند که علم آموزی درین حرفه نیاز به سعی و سعی فراوانی داراست.


کدام دروس زمان متوسطه در حرفه مهندسی برق بیشتر کاربرد دارا هستند؟

فن برق، فن‌ای میباشد که مستلزم شالوده ریاضی ها توانا میباشد. همینطور در کتاب ها فیزیک برخی از عصر‌های تحصیلی، دروسی از فن برق به وسیله معلمان درس دادن می گردد. به همین خواسته بهتر میباشد که علم‌آموزان دروس ریاضی و فیزیک (نصیب‌هایی که مرتبط با فن برق میباشد) را دور از شوخی گرفته و آحاد مطالبی را که در‌این دروس به آنها فراگیری داده می گردد را به خیر فرا گیرند. همینطور بهتر میباشد تست‌های فیزیک که مرتبط با بخش برق میباشد را به خیر و خوبی اجرا دهند تا با بخش عملی این فن نیز شناخت داشته باشند و اساس خودشان را دراین مورد نیز سفت نمایند.


میل‌های فن مهندسی برق برای ادامه علم آموزی چه می باشند؟

فن برق دارنده ۴ میل مهم برق مخابرات، برق اقتدار، برق در اختیار گرفتن و برق الکترونیک میباشد.

اما بدین نکته بایستی توجه کرد که از تعدادی سال پیش برخی پایین تمایل‌ها به جهت بزرگ بودن از تمایل اساسی غیروابسته شدند. از جمله، تمایل مهندسی پزشکی که وقتی ذیل گرایشی از تمایل الکترونیک بود، اکنون از آن جداگانه شد‌ه‌است. ولی در مجموعه‌بندی‌ها (برای بازه کارشناسی) عمدتا از همین 4 رغبت استعمال میشود. به‌دنبال به شرح مختصری درباره با هر کدام از این میل‌ها پرداخته‌ایم.


تمایل مخابرات

تمایل مخابرات به محاسبه سیستم‌های مخابراتی به طور سیستمی و مغناطیسی میپردازد. در‌این میل طرز مخابره و جابجایی داده ها در سیستم‌های متفاوت مخابراتی آنالیز می گردد. از جمله، در میل مخابرات طرز جابجایی داده ها از آنتن منازل به کمپانی مخابرات آنالیز می‌گردد. می‌قدرت اعلام‌کرد که یک مهندس مخابرات عموما روی ارسال و اخذ داده ها تحقیق و پژوهش جاری ساختن می دهد و سیستم‌های موردنیاز را معرفی و پباده سازی می‌نماید.

رغبت مخابرات، خویش نیز دارنده زیرگرایش‌های مختلفی میباشد. از پایین رغبت‌های آن می‌اقتدار از مخابرات میدان (که اکثرا با امواج الکترومغناطیس راز و عمل دارااست)، مخابرات سیستم (که به پباده سازی سیستم‌های فرستنده و گیرنده به طور سیستمی میپردازد) و مخابرات-کد گذاری (که در بخش امنیت داده ها کاربرد دارااست) اسم پیروزی.


تمایل قدرت

این تمایل کهن‌ترین میل فن مهندسی برق میباشد. در رغبت قدرت به تحلیل سیستم‌های جابجایی و توزیع برق پرداخته میشود. به ذکر خیلی معمولی، می‌قدرت اظهار کرد که یک مهندس قدرت می بایست روی طریق جابجایی و توزیع برق از منبع آن (نیروگاه‌ها) به بخش‌های گوناگون، تسلط بی نقص داشته باشد. ولی امروزه رغبت قدرت به زیرشاخه‌های گوناگونی تقسیم گردیده است. از مهم ترین شاخه‌های این میل، می‌اقتدار به ماشین‌های الکتریکی (که غالبا به نظارت موتورها و ژنراتورها می پردازد)، سیستم‌های اقتدار و فشار قادر (به پباده سازی و شیوه جابجایی و توزیع می پردازد) و الکترونیک اقتدار (که تلفیقی از میل الکترونیک در اقتدار میباشد و تنی چند از مداراتی که در الکترونیک با ولتاژ و قدرت تحت سروکار دارا هستند را در نصیب قدرت با اقتدار و ولتاژ بالا پیاده سازی می‌نماید) اشاره نمود.

به طور بسیار بی آلایش، می‌قدرت مهندسی برق تمایل اقتدار را چنین تعریف و تمجید کرد: رغبت اقتدار یعنی عمل با قسمتی از برق که اقتدار بالایی دارااست (ولتاژ و جریان بالا).


تمایل کنترل

همان گونه که از نام این میل پیداست، در آن به چک طرز کنترل سیستم‌ها پرداخته می گردد. در واقع یک مهندس کنترل می بایست سیستم‌هایی را پباده سازی نماید که یک سیستم برقی را بتواند به خیر کنترل نماید و با دقت به نیاز سیستم الکتریکی و الکترونیکی استوار بماند (ولی در بعضی مورد ها نیاز میباشد که سیستم ناپایدار گردد). این رغبت مستلزم داده ها خوب در مسئله ریاضی ها میباشد.

نکته قابل توجهی که درین نصیب می بایست مطرح گردد، این میباشد که رغبت در اختیار گرفتن تا حد متعددی با ریاضی ها رمز و فعالیت دارااست و به همین خواسته کسانی که وارد این تمایل می شود تا حدی از برق بدور خواهند شد. نکته حائض اهمیت دیگری که بایستی به آن اشاره نمود، این زمینه میباشد که تک تک سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی مستلزم یک بخش کنترلی می‌باشند و این نصیب از مهم‌ترین نصیب‌های هر کدام از این سیستم‌ها میباشد. به همین مراد، یک مهندس کنترل می بایست در پباده سازی این بخش آحاد اعتنا خویش را به عمل گیرد.

فهمیدن و یادگیری قابل انعطاف‌افزارهایی از قبیل متلب درین رغبت بسیار ضروری می‌باشند، چون در پباده سازی سیستم‌ها از این نرم افزار به شدت به کارگیری میشود.


میل الکترونیک

درین تمایل تمامی چیزهایی که با آن راز و عمل خواهید داشت مبتنی بر جنبش الکترون‌ها میباشد. به همین عامل می‌قدرت اظهار‌کرد که‌این تمایل را الکترونیک نامیده‌اند.

میل الکترونیک در واقع پلی میباشد در میان مجموع میل‌های برق که تا به امروز معرفی شدند. در صورتی فردی بخواهد وارد اینگونه گرایشی خواهد شد نیاز داراست که در مورد‌های مختلفی داده ها داشته باشد. در میل الکترونیک به تحلیل و پباده سازی و تشکیل داد مدارات الکترونیکی پرداخته میشود.

ولی بایستی به‌این نکته اعتنا کرد که الکترونیک نیز مانند تمایل‌های دیگر زیرشاخه‌هایی داراست. از مهم‌ترین زیرشاخه‌های آن میتوان آنالوگ یا این که پباده سازی مدارات مجتمع، دیجیتال و افزاره‌های نانوالکتریک (Device) را خاطرنشان کرد. در تمایل آنالوگ به پباده سازی و ایجاد کرد مدارات مجتمع و غیر مجتمع پرداخته میشود. در رغبت دیجیتال غالبا به نرم افزار‌نویسی و کدنویسی پرداخته می گردد و تمایل Device طرز پباده سازی و ایجاد کرد یک المان الکترونیکی را نظارت می‌نماید.

یک مهندس الکترونیک طرح‌هایی که مهندسین کنترل و مخابرات به طور سیستمی پباده سازی می‌نمایند را می بایست به طور مداری پباده سازی نماید و بعد از جاری ساختن مشابه‌سازی به تشکیل داد آن بپردازد. درین تمایل، یادگیری اپلیکیشن مهم ترین نکته میباشد. یک مهندس الکترونیک خوب برای توفیق می بایست قطعا با قابل انعطاف‌افزارهای مختلفی در قضیه پباده سازی مدارات آشنا باشد. همینطور در پایین شاخه‌های دیگر این میل هم به همین شکل میباشد و می بایست قابل انعطاف‌افزارهای مربوطه را به خیر و خوبی فرا گیرد.


مهمترین دروس دانشگاهی فن مهندسی برق چه می‌باشند؟

شاید به جثارت بتوان خاطرنشان کرد فن برق سنگین‌ترین فن دانشگاهی برای عصر کارشناسی میباشد. با اعتنا به چارت دروسی که وزارت علم ها برای این فن اعلام نموده است، میتوان ذکر کرد که اکثر دروس این حرفه اصلی و مشقت بار می باشند. در پایین به دروس مهمی که در ترم‌های متفاوت می بایست آنها را طی کرد اشاره میشود.


ترم اولیه: دروس ریاضی 1 و لهجه نرم‌افزار‌نویسی
ترم دوم: دروس فیزیک 2، معادلات دیفرانسیل، ریاضی 2 و آمار فرض ها
ترم سوم: دروس مدار 1 (یکی مهمترین دروس مهم فن برق)، ریاضی ها مهندسی
ترم چهارم: دروس الکترونیک 1، ماشین‌های الکتریکی 1 و تجزیه و چک سیگنال‌ها و سیستم‌ها
ترم پنجم: دروس الکترونیک 2، ماشین‌های الکتریکی 2، مخابرات 1 و سیستم‌های کنترل خطی
ترم ششم به بعد از آن (الکترونیک): الکترونیک 3، تکنیک پالس، معماری کامپیوتر، مدارهای مخابراتی (شاید بتوان به نترسی بیان کرد که طاقت فرسا‌ترین درس مقطع کارشناسی این درس میباشد)، تکنیک پالس و اصول میکروپروسسورها
ترم ششم به سپس (مخابرات): میدان و امواج، آنتن، فیلترها و سنترها، مخابرات 2 (مخابرات دیجیتال)، ماکروویو و مدارهای مخابراتی
ترم ششم به سپس (قدرت): ماشین‌های الکتریکی 3، نظارت سیستم‌های اقتدار 2، عایق‌ها و فشار کار کشته، الکترونیک صنعتی، اصول میکروکنترلرها و رله و حفاظت
ترم ششم به سپس (کنترل): تحقیق در عملیات، جبر خطی، الکترونیک صنعتی، سیستمهای کنترل دیجیتال و غیر خطی، ابزار ظریف، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های کنترل توسعه یافته


فارغ التحصیل فن مهندسی برق در چه امور و صنایعی قادر است شاغل گردد؟

فارغ التحصیلان حرفه مهندسی برق با اعتنا به گرایشی که در آن علم آموزی خواهند کرد، می توانند در نصیب‌های مختلفی درگیر به فعالیت شوند. فارغ التحصیلان تمایل مخابرات، می توانند در کمپانی‌هایی که دارنده بخش‌های مخابراتی میباشند شاغل شوند. مثلا، این اشخاص میتوانند در بخش مخابرات سازمان صدا و سیما استخدام شوند.

علم‌آموختگان تمایل قدرت نیز میتوانند در نیروگاه‌های برق، وزارت نیرو و سازمان‌هایی از این قبیل استخدام شوند. علم‌آموختگان میل الکترونیک، با اعتنا به تخصصشان در کمپانی‌هایی که روی پباده سازی بردهای الکترونیکی و کمپانی‌هایی که در مورد نرم افزار‌نویسی درگیر به فعالیت می‌باشند، جذب میگردند.

علم‌آموختگان میل کنترل نیز با اعتنا به اینکه اکثر کمپانی‌ها نیاز به مهندسین در اختیار گرفتن برای تحلیل و در اختیار گرفتن سیستم‌ها و همینطور پباده سازی سیستم‌های کنترلی دارا هستند، از شانس بیشتری برای استخدام برخوردار می‌باشند.


بازار فعالیت حرفه مهندسی برق به چه شکل میباشد؟

برخلاف این زمینه که کمپانی‌های متعددی برای استخدام علم‌آموختگان حرفه برق وجود داراست، البته حال به جهت اشباع شدن کشورمان از مهندسین برق طی سالیان اخیر، زمان‌های شغلی برای این قشر نادر شد‌ه‌است. البته نکته دارای اهمیت این میباشد که در زمان سال‌های اخیر به جهت مشقت این حرفه و میل اکثر دانشجو ها برای رفتن به حرفه تجربی، بسیار احتمال می‌رود که بازار عمل حرفه مهندسی برق در آینده‌ای مجاورت رو به بهبودی رود و دانشجو یان بتوانند در سازمان‌های بسیار مختلفی سرگرم به فعالیت شوند.


قابلیت و امکان ادامه علم آموزی در فن مهندسی برق در باطن کشور ایران چه طور میباشد؟

حرفه برق از فن‌های بسیار کهن در کشورمان کشور‌ایران میباشد. به همین برهان در اکثر کالج‌های مامان و دولتی سرزمین و همینطور دانش کده‌های آزاد و غیردولتی، قابلیت ادامه علم آموزی این فن در مقاطع فوق لیسانس و دکترا آماده میباشد.

شاید بتوان بیان کرد که کشور‌ایران در رشد دادن مهندسان برق یک کدام از توانمند‌ترین کشورهای خاورمیانه و مجموعه کشور ها آسیا میباشد. همینطور، به گفته مدیر دانش گاه مهندسی برق دانش کده استنفورد ایالات متحده (کالج با مرتبه 2 دربین کالج‌های عالم)، کالج صنعتی شریف شایسته ترین دانشجوهای فن برق را در بازه کارشناسی تربیت می‌نماید.


قابلیت ادامه علم آموزی در فن مهندسی برق در آن سوی مرز به چه شکل میباشد؟

در آن سوی مرز برای ادامه علم آموزی در فن مهندسی برق فضای بسیار کلان و وسیع‌ای وجود دارااست. امکاناتی که شاید به مشقت بتوان در کشور‌ایران به آنها دست پیدا کرد، به راحتی می‌اقتدار با علم آموزی در بیرون به دست آورد. علم آموزی در آن سوی مرز برای مهندسین برق علی‌الخصوص میل‌های مخابرات و الکترونیک برای شناخت بیشتر با امکانات و تجهیزات میتواند بسیار عالی باشد.

مشاجره مالی و گویش انگلیسی، اساسی‌ترین بحران‌هایی می باشند که یک دانشجوی حرفه مهندسی برق برای علم آموزی در آن سوی مرز با آنها مواجه می شود. آیتم اولیه نیاز به تصاحب کردن سند آیلتس و یا این که تافل دارااست. البته گزینه دوم به‌این شکل قابل حل میباشد که شما می بایست برای ادامه علم آموزی عملکرد نمایید مطلقا بورس دانشکده گردید تا پولی برای علم آموزی نپردازید. چون مبلغ شهریه برای علم آموزی در دانش گاه‌های آن سوی مرز بسیار بالا میباشد.


دروس دانشگاهی فن مهندسی برق تا چه واحد سنجش نیازهای بازار فعالیت را پاسخگو می باشند؟

در صورتی‌که به طور ظریف به چارت آموزشی این حرفه توجه گردد، دروس دانشگاهی در حرفه مهندسی برق تا ترم 5 به طور بدون واسطه نیازهای بازار فعالیت را رفع نمی کنند، ولی دروس ترم‌های 6 به سپس بسیار اصلی می گردند. بایستی بدین نکته دقت داشت که مطلقا برای قدرتمند کردن مبنا و توانا شدن در دروس ترم 6 به آنگاه نیاز میباشد که دروس اساس فن مهندسی برق به نیکی فرا گرفته شوند.

در همین راستا نباید از حافظه پیروزی که اکثر دروس حرفه برق برای آمدن به بازار عمل اساسی میباشند و با دقت به تمایل متبوع بایستی آنان را به طور بدون شوخی فرا گرفت. همینطور نکته مهم درباره با این فن برای برطرف کردن نیازهای بازار فعالیت، حافظه به دست آوردن قابل انعطاف‌افزارهای دارای ربط میباشد. برای آمدن به بازار عمل و پاسخگو بودن نیازهای آن، ضروری میباشد که‌این قابل انعطاف‌افزارها به صحت و به خیر حافظه گرفته شوند.